Zeven manieren om de gemiddelde bestelwaarde van jouw online winkel te laten groeien

Eén van de eerste cijfers die bedrijfseigenaren proberen te verbeteren om de inkomsten te verhogen, is de gemiddelde bestelwaarde. Vrij logisch: hoe meer een persoon uitgeeft per bestelling, hoe meer geld je verdient. De meeste mensen kopen echter vaak alleen datgene waarnaar hij of zij op zoek is.

In dit artikel leren we je aan de hand van enkele strategieën hoe je je gemiddelde bestelwaarde kunt verhogen.

 

Wat is de gemiddelde bestelwaarde?

De gemiddelde bestelwaarde is het gemiddelde bedrag dat een klant uitgeeft bij een bestelling. Deze kan je simpelweg berekenen door de totale opbrengst van jouw winkel te delen door het aantal geplaatste bestellingen. Houd er rekening mee dat hierbij geen rekening wordt gehouden met marketingkosten. Bv: als jouw winkel een totale omzet heeft van €3500, verdeeld over 100 bestellingen, dan betekent dit dat de gemiddelde klant bij jou €35 uitgeeft per aankoop.

 

1. Creëer een bestelminimum voor “gratis verzending” of andere geschenken

Dit is de meest voorkomende maar zeer effectieve en eenvoudige manier om je gemiddelde bestelwaarde te verhogen. Om je bestelminimum te berekenen, neem je je gemiddelde bestelwaarde en verhoog je deze met 30%. Bv: als je gemiddelde bestelwaarde €50 bedraagt, met een verhoging van 30%, wordt dit €65. Dit nieuwe cijfer kan je gebruiken om gratis verzending aan te bieden bij bestellingen vanaf €65. Met apps uit de Shopify App Store kan je makkelijk meldingen toevoegen wanneer klanten afrekenen en hun bestelminimum voor gratis verzending niet hebben bereikt, deze melding kan je helpen je gemiddelde bestelwaarde te verhogen.

Een variatie op gratis verzending is het aanbieden van een vaste korting voor bestellingen boven een bepaald bedrag. Zo kan je bijvoorbeeld een korting of kortingsbon van 10% aanbieden bij aankopen van meer dan €75, 15% als je €100 uitgeeft, enz. Zeer effectief, maar het maakt je winst minder voorspelbaar.

 

Lancôme Free Bonus Gift with Purchase offers - Makeup Bonuses

 

2. Bundel producten of maak pakketten

Bundeldeals aan je klanten aanbieden kan je gemiddelde bestelwaarde sterk beïnvloeden. Eén van die aanbiedingen kan bijvoorbeeld een koop drie en krijg een vierde gratis zijn, of koop twee en ontvang een gratis geschenk. Zorg er bij bundeldeals wel voor dat je geschenken kiest die niet te veel invloed hebben op je marges (denk bijvoorbeeld aan een halsketting van €3) en dat je je producten zo prijst dat je de kosten van het “vierde gratis” kunt dekken. Tracht dus bundels samen te stellen die minder kosten dan wanneer deze artikelen afzonderlijk verkocht zouden worden.

 

3. Up- of cross-selling van aanvullende producten

Cross-selling is een item dat een klant leuk kan vinden aanbieden, dat past bij het product dat ze op die moment bekijken of willen kopen. Kijkt je klant bijvoorbeeld naar een jas, dan heb je misschien een handtas die erbij past. Een idee voor cross-selling is om alle producten die het model in de afbeelding draagt toe te voegen aan je aanbevolen producten, je hebt een grotere kans tot het verkopen van een combinatie als de klant meerdere items samen ziet.

Up-selling is wanneer je klanten aanmoedigt om duurdere artikelen uit dezelfde categorie te kopen. Dit geldt ook voor upgrades. Als je klant bijvoorbeeld een iPhone wil kopen met een capaciteit van 32GB, stel dan een model voor met een capaciteit van 64GB of 128GB. Een effectieve manier om producten te upsellen, is door meer van hetzelfde product te verkopen. Als je klant bijvoorbeeld een koffiemachine koopt, stel dan voor om er koffiebonen bij te kopen.

 

Dit product wordt vaak in combinatie gekocht met…
of klanten die interesse hebben in dit product, kopen vaak ook… 

aan je webshop toe voegen is een manier om klanten te helpen en een mogelijkheid om je gemiddelde bestelwaarde te verhogen.

Overdrijf echter niet in je aanbod, niemand houdt ervan om het gevoel te hebben dat er te veel aan hem wordt verkocht. Je upsells moeten oprecht en nuttig zijn, kies daarom met de hand items die het beste passen bij de producten in de winkelwagen van de klant. Om de kans op aankoop te vergroten, bied je goedkope upsells aan. Als iemand tussen de €50 en €100 aan producten wil kopen, is het moeilijk om ze te overtuigen om nog eens €100 extra te spenderen, je kan hen beter overtuigen een ​​product van €20 toe te voegen dat bij hun aankoop past.

 

 

Shopify apps voor cross-selling en upselling van uw klanten:

4. Biedt deals voor een bepaalde periode aan

Je kan een deal voor een bepaalde periode aanbieden om de gemiddelde bestelwaarde te verhogen. Zo kan je bijvoorbeeld een 2 daagse deal hebben waarbij je klanten een gratis geschenk of een korting krijgen wanneer ze voor een bepaald bedrag bestellen. Hoewel het de gemiddelde bestelwaarde maar voor een korte periode verhoogt, helpt urgentie wel het aantal conversies te verhogen en zijn dit soort deals perfect voor de langzamere periodes.

5. Toon besparingen bij bulkbestedingen

Mensen houden ervan om geld te besparen. Wanneer jouw klanten echter grote hoeveelheden bestellen, kunnen ze zich daar soms schuldig over voelen. Je kan een hoge bestelwaarde van een klant echter behouden door algemene besparingen weer te geven. Dit kan verlaten winkelwagentjes of laatste wijzigingen om hun bedrag te doen dalen voorkomen.

Als je klanten laat zien hoeveel geld ze per item besparen met elke toevoeging, zullen ze het gevoel hebben dat ze een deal scoren. Door mensen te laten zien hoeveel geld ze kunnen besparen door meerdere items te kopen, kan de gemiddelde bestelwaarde worden verhoogd, zelfs als het preventief werkt.

 

increase average order value

6. Zet een loyaliteitsprogramma op

Het voordeel van een loyaliteitsprogramma is dat het helpt bij het opbouwen van een relatie met klanten die steeds terugkeren naar jouw webshop. Elke keer een klant op jouw webshop bestelt, kunnen ze punten of kortingen verdienen omdat ze loyale klanten zijn.

 

Claire's

7. Bied live chatondersteuning voor snelle vragen aan

Door beschikbaar te zijn via live chat, kunnen klanten hun directe vragen beantwoord worden, wat een grotere kans op een verkoop betekent en minder verlaten winkelkarretjes. Tegenwoordig verkopen bedrijven die een live chat bemannen meer: 10-15% meer per winkelwagentje.

Livechat is vooral handig voor producten met een hogere prijs, zoals meubels, waarvoor wellicht meer vertrouwen nodig is om de kassa te bereiken. Als online bedrijven vragen we van onze kopers om producten te zoeken en te betalen, die meestal onzichtbaar zijn. Productrecensies, getuigenissen en ander sociaal bewijs kunnen ook helpen, maar livechat kan de deal sluiten wanneer deze het belangrijkst is.

Bovendien, als je jouw kopers een manier biedt om onmiddellijk contact met jou op te nemen, help je niet slechts één keer verkopen, maar bevorder je een gesprek dat herhaalde of meerdere aankopen kan stimuleren.