Een recente grote verandering in Google AdWords in de manier waarop je jouw campagnes optimaliseert. Specifiek, de wijziging heeft invloed op view-through conversies (VTC). Dit lijkt misschien een te technische term, waar de meeste Google-adverteerders misschien nooit eerder van hebben gehoord, maar het is eigenlijk iets nuttig voor alle soorten campagnes. We weten allemaal wat een conversie is, mensen kopen iets aan op je website of vullen een formulier in – Google AdWords ziet dit als een conversie.

Wat is een view-through conversie?

Om het eenvoudig te maken, zijn alle conversies een soort aankoop. View-through conversies zijn bijna hetzelfde als gewone conversies, maar het verschil hier is dat mensen eerst een advertentie zien en hier niet op klikken. Met andere woorden, bij VTC converteren mensen na het zien van een advertentie maar niet door hierop te klikken. Dit is het belangrijkste verschil tussen een VTC en een reguliere conversie, bij reguliere conversies is een klik nodig om te tellen.

VTC’s bestaan al langer op Google maar de verandering is het tijdsvenster om te volgen hoelang er tussen de advertentie en de aankoop zit. Eerst volgde Google een VTC voor maximaal 30 dagen, nu is dit teruggebracht naar één dag.

Een voorbeeld, je zoekt op Google “HTC Vive” en klikt op een www.pcstore.be-advertentie. Eigenlijk wil je niks kopen dus je surft verder. Vervolgens kom je op een andere website en zie je de remarketingcampagne van een HTC Vive, door het zien van deze campagne besluit je toch de Vive te kopen. Je gaat terug naar www.pcstore.be en koopt de Vive, dit geldt als een conversie.

Dan is er een ander scenario. Je Googled “HTC Vive” en klikt op een www.pcstore.be advertentie, maar je wilt toch niets kopen. Vervolgens ga je naar een andere website, ziet de remarketingcampagne voor HTC Vive en negeert de campagne. Twee weken later besluit je toch om de HTC Vive te kopen, dus ga je naar www.pcstore.be en plaatst je aankoop. Tot 29 maart gelde dit als een VTC, omdat de aankoop binnen 30 dagen na het bekijken van de advertentie is gebeurd. Nu telt dit enkel als VTC als de conversie binnen één dag gebeurd.

VTC’s zijn essentieel om het succes van je campagnes te berekenen.
Hier zijn 5 redenen waarom elk bedrijf VTC’s zal moeten gebruiken als belangrijkste metric voor al hun campagnes.

1. VTC’s geven je meer accurate ROI berekeningen.

Als je VTC’s kan gebruiken om te bepalen of een zoekwoord of advertentie goed wordt omgezet, kan je uiteindelijk aan het einde van de dag meer conversies tellen in je account. Hierdoor zullen de kosten per conversie lager zijn en de marge berekening zal verschillend zijn. De berekening die je gebruikt om toe te wijzen hoeveel je wilt uitgeven aan reclame, zal ook verschillend zijn. Dit is belangrijk voor ROI, omdat uiteindelijk te bepalen hoeveel je wilt uitgeven tijdens de campagne.

2. Het nieuwe model is eigenlijk slim om het in je berekeningen te hebben.

Doordat de periode nu verkort is tot één dag is er een direct een verband met het werk wat je in reclame doet. Het is niet alleen veel relevanter, ook kan je sneller inspelen op situaties en de resultaten steeds accuraat verwerken in de advertenties.

3. Mobiel naar desktop of omgekeerd? Je kiest het zelf!

Door VTC’s in je campagnes op te nemen kan je bijvoorbeeld zien of iemand vanuit een desktop converteert nadat ze een advertentie op hun mobiele telefoon hebben gezien zonder op de advertentie te klikken. Google heeft ross-devices gelanceerd om conversies bij te houden, dus als je mobiel klikt op een advertentie maar via je desktop converteert is het nog steeds mogelijk om de conversie op te volgen. Met deze wijziging kunnen bedrijven conversies bijhouden op (verschillende) apparaten.

4. Je kan de waarde van je zoekwoorden beter bepalen.

Over sommige zoekwoorden twijfel je misschien. Met VTC data heb je de mogelijkheid om dingen op veel betere schaal te evalueren.

5. Display advertenties kunnen weer nuttig zijn.

Omdat ze VTC’s krijgen, maar geen directe conversies, kan het een goed idee zijn om plaatsingen te houden. Hoewel ze niet veel clicks krijgen helpen zij je wel bij het verhogen van je verkopen.

Over het algemeen zullen VTC’s advertenties zeker helpen. Je hebt een concurrentievoordeel voor het krijgen van betere conversies tegen lagere kosten.

Wat kan DigiFist voor je doen?

Wil je weten hoe DigiFist jou kan helpen met uitwerken van jouw online marketing strategie? Contacteer ons!

Een website laten maken door DigiFist? Waar strategisch over wordt nagedacht?
Aarzel niet en vraag meteen je offerte aan.