Een recente grote verandering in Google AdWords verandert de manier waarop je jouw campagnes optimaliseert. Specifiek, de wijziging heeft invloed op view-through conversies (VTC). Dit lijkt misschien een te technische term, waar de meeste Google-adverteerders misschien nooit eerder van hebben gehoord. Maar het is eigenlijk iets nuttig voor alle soorten campagnes. We weten allemaal wat een conversie is, mensen kopen iets op uw website of vullen een formulier in – Google AdWords ziet dat als een conversie.

 

Wat is een view-through conversie?

Om het eenvoudig te maken, zijn alle conversies een soort aankoop. View-through conversies zijn bijna hetzelfde als een gewone conversie. Maar het verschil  hier is dat mensen eerst een advertentie zien, hier niet op klikken product. Met andere woorden, bij VTC kopen mensen na het zien van een advertentie maar niet door hier op te klikken. Dit is het belangrijkste verschil tussen een VTC en een reguliere conversie. Bij regelmatige conversies is een klik nodig om te tellen.

VTC’s bestaan al langer op Google. Wat veranderd is, is het tijdsvenster dat Google gebruikt om te volgen hoelang er tussen de advertentie en de aankoop zit. Eerste volgde Google een VTC voor maximaal 30 dagen, nu is dit teruggebracht tot één dag.

Wat er veranderd is, is het tijdvenster dat Google gebruikt om mensen te volgen die kijken en mensen die direct kopen. T.e.m 29 maart 2017 vertelde Google u of er een VTC voor maximaal 30 dagen was. Het is nu teruggebracht tot één dag.

Een voorbeeld, je zoekt op Google “HTC Vive” op en klikt op een www.pcstore.be-advertentie. Eigenlijk wil je niks kopen dus je surft verder. Vervolgens kom je op een andere website en zie je de remarketingcampagne voor HTC Vive, door het zien van deze campagne besluit je toch de Vive te kopen. Je gaat terug naar www.pcstore.be en koopt de Vive, dit geldt als conversie.

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je op Google naar “HTC Vive” heeft opgezocht en klikt u op een www.pcstore.be-advertentie, maar eigenlijk wilt u niets kopen. Vervolgens ga je naar een andere website en zie je de remarketingcampagne voor HTC Vive, door het zien van die campagne besluit je toch de Vive te kopen. Je gaat naar www.pcstore.be en koopt de Vive. Dit geldt als een conversie.

Dan is er een ander scenario. Je Googled “HTC Vive” en klikt op een www.pcstore.be advertentie, maar je wilt toch niets kopen. Vervolgens ga je naar een andere website, ziet de remarketingcampagne voor HTC Vive en negeert je ze. Twee weken later besluit je toch de HTC Vive te kopen, dus ga je naar www.pcstore.be en plaatst je aankoop. Dit telde tot 29 maart als een VTC, omdat de aankoop binnen 30 dagen na het bekijken van de advertentie is gebeurde. Nu moet alles op één dag gebeuren om als VTC te kunnen tellen. Wat betekent dit voor bedrijven? Het maakt een groot verschil voor bedrijven als mensen een aankoop doen of een contactformulier invullen.

VTC’s zijn essentieel om het succes van uw campagnes te berekenen. Hier zijn vijf redenen waarom elk bedrijf VTC’s moeten gebruiken als hun belangrijkste metric voor al hun campagnes.

 

VTC’s geven je meer accurate ROI berekeningen.

Als je VTC’s kunt gebruiken om te bepalen of een zoekwoord of een advertentie goed wordt omgezet, kun je uiteindelijk aan het einde van de dag meer conversies hebben in je account. Hierdoor zullen de kosten per conversie lager zijn en de marge berekening zal verschillend zijn. De berekening die je gebruikt om toe te wijzen hoeveel je wilt uitgeven aan reclame, zal ook verschillend zijn. Dit is belangrijk voor ROI, omdat het uiteindelijk te bepalen hoeveel je wilt uitgeven tijdens de campagne.

 

Het nieuwe model is eigenlijk slim om het in je berekeningen te hebben.

Doordat de periode nu verkort is tot een dag is er nu een direct een verband met het werk wat je in reclame doet. Het is niet alleen veel relevanter, ook kun je snel inspelen op situaties en de resultaten steeds accuraat verwerken in de advertenties.

Omdat het niet 30 dagen is, is het nu direct in verband met het werk dat u doet in reclame. Niet alleen is het veel relevanter, het zou een fout zijn om het niet te gebruiken omdat het een direct gevolg is van het werk dat je doet.

 

Mobiel naar desktop of omgekeerd? Je kiest het zelf!

Door VTC’s in je campagnes op te nemen kun je bijvoorbeeld zien of iemand vanuit hun desktop converteert nadat ze een advertentie op de mobiele telefoon hebben gezien zonder op de advertentie te klikken. Google heeft conversies bijhouden van cross-devices gelanceerd, dus als je mobiel klikt maar via je desktop koopt kunnen ze de conversie nog steeds volgen. Met deze wijziging kunnen bedrijven conversies bijhouden over (verschillende) apparaten.

 

Je kunt beter de waarde van je zoekwoorden bepalen.

Over sommige zoekwoorden twijfel je misschien. Met VTC data heb je de mogelijkheid om dingen op veel betere schaal te evalueren.

Zoekwoorden die je onderschat in termen van belang, kunnen misschien degenen zijn die je meer zaken brengen. VTC data geeft je de gelegenheid om dingen op een veel betere schaal te evalueren.

 

Display advertenties kunnen weer nuttig zijn.

Omdat ze VTC’s krijgen, maar geen directe conversies, kan het een goed idee zijn om plaatsingen te houden, hoewel ze niet zo veel klikken krijgen. Helpen zij u bij het verhogen van het totaal aantal verkopen.

Over het algemeen zullen VTC’s adverteerders zeker helpen. Je hebt een concurrentievoordeel bij het krijgen van betere conversies tegen lagere kosten.

 

Wat kan DigiFist voor je doen?

Wil je weten hoe DigiFist jou kan helpen met uitwerken van jouw online marketing strategie? Contacteer ons!

Een website laten maken door DigiFist? Waar je zeker van bent dat over alles goed nagedacht wordt? Aarzel niet en vraag meteen je offerte aan.

(Een complete website is er al vanaf €895!)