De coronacrisis, het onderwerp waar we niet meer omheen kunnen. Ondanks het ons allemaal beïnvloedt, worden er maar weinig oplossingen geboden over hoe je hier als organisatie het beste mee om kunt gaan.

Iedereen zag de door de overheid aangekondigde maatregelen aankomen, maar voor een situatie als deze was zo goed als niemand voorbereid. Terwijl de ene zich verplicht ziet om zijn of haar zaak te sluiten, biedt het nieuwe kansen en opportuniteiten aan de andere. Toch staan alle industrieën voor een hoop uitdagingen. Niemand blijft echt gespaard van een impact.

BLIJVEN INVESTEREN IN MARKETING?

Omdat voor veel bedrijven marketing nog altijd als een grote kost wordt gezien, is men geneigd hun marketingactiviteiten fors terug te draaien of zelf helemaal on-hold te zetten. Maar is dit de beste oplossing? Niets meer ondernemen na de mededeling dat je gesloten bent, is geen optie. 

Ook achter gesloten deuren kan je heel wat voor je klanten betekenen. 

Digitale communicatie blijft een krachtig middel om je klanten te bereiken. Deze zorgt ervoor dat we van op afstand de markt en onze maatschappij draaiende kunnen houden. Met de juiste strategie kan je de schade die de crisis aanricht maar beperken.

 

“What I think about a recession? I thought about it and decided not to participate.”

SAM WALTON, DE OPRICHTER VAN WAL-MART

 

Durf als bedrijf op een andere manier naar je dienstverlening te kijken, en de kracht van digitaal in te zetten. Daarom is het juist nu van groot belang om je als bedrijf opnieuw uit te vinden en te blijven investeren in de zichtbaarheid van je merk, anders gaat deze verloren. Wie nu actief, consistent en creatief reageert, zorgt ervoor dat je je merkpositionering kunt behouden en – zo niet – versterken.

DIGITALISEER

We leven in een maatschappij waarin technologie vandaag de dag onmisbaar is. Dat bewijst deze crisis nogmaals. Onze fysieke connectie wordt opeens beperkt waardoor we massaal overschakelen naar digitale oplossingen. Als organisatie is het dus van cruciaal belang mee te gaan in deze digitalisering. Ga online.

Wat we met zekerheid kunnen zeggen, is dat e-commerce hier als winnaar uit de bus zal komen. Nu mensen massaal “in hun kot” zitten, zijn ze beter dan ooit te bereiken. Ook voor wie niet over een webshop beschikt, bieden ook andere kanalen voldoende platforms om in contact te kunnen blijven met je klanten. Ook deze platforms kunnen dienen als verkoopkanaal en hebben vaak ook een groter bereik.

Omdat je de basis van online verkoop legt, ben je ook meteen voorbereid op toekomstige crisissen van eender welke aard. Je verliest geen tijd met het opstarten van nieuwe projecten gezien je al dat werk reeds hebt gedaan.

Naast de voordelen die digitalisering voor je bedrijf biedt, verbetert het ook je klantenservice. Het geeft de mogelijkheid door vlottere communicatie een beter inzicht in je klant te verwerven, waardoor je nadien de klant ook beter kan helpen. Daarnaast zorgt het voor een betere toegankelijkheid en blijf je steeds verbonden. Niet onbelangrijk, zeker als je weet dat de verwachtingen en behoeften van je klant veranderd zijn door de sterk gewijzigde omstandigheden. 

website-mockup

OPTIMALISEER

De komende “kalmere” periode is ideaal om de online aanwezigheid van je bedrijf te gaan optimaliseren.
Stem je online marketingplan af op de toekomst en zorg ervoor dat je voorbereid bent als de markt weer opengaat. 

Nu iedereen online veel actiever is, zorgt dit ervoor dat je een relatief hoger bereik kunt halen tegen lagere kosten. Met wat overtuigende boodschappen en creativiteit kan je al heel wat bereiken. Neem daarom ook eens de tijd om aan je social media kanalen en website te werken.

Veel bedrijven vergeten door de constante druk van acties, campagnes, promoties,… vaak hun basis te versterken. Een website die niet up-to-date is, email templates die aan vernieuwing toe zijn… 

  • Analyseer je website en verbeter waar nodig.
  • Maak een inventaris van al je content (klopt alle info nog?) Communiceer je nog wel correct naar je doelgroep?
  • Benadruk op je website dat je wel degelijk bereikbaar bent

In tijden dat het niet vanzelfsprekend is dat je zaak open is en je niet de mogelijkheid hebt om vragen zo snel te beantwoorden als normaal, is het belangrijk op je website en andere sociale kanalen te vermelden dat je bereikbaar bent en vooral hoe je bereikbaar bent. Breng je klanten op de hoogte van het effect van het coronavirus op jouw organisatie. Wees hierover zo transparant mogelijk, dit zorgt ook weer voor vertrouwen bij de klant. 

TIPS

Herbekijk je marketing strategie

Is je zaak noodgedwongen gesloten, dan is dit een goed moment om je hele marketing strategie in een nieuw jasje te steken. Praat als restaurant bijvoorbeeld over een nieuw menu en betrek je volgers, laat hen eventueel suggesties doen door middel van een poll te gebruiken. Creëer conversaties om je publiek te vergroten.

Toon een teken van solidariteit

In onzekere tijden als deze is een hart onder de riem steken meer dan welkom en het kan je organisatie positief in de kijker zetten. Als voorbeeld kaarten we graag het restaurant “Balls & Glory” aan, die de mensen in de gezondheidssector trakteert op “ballekes & stoemp”.

Let er wel op dat je dit bescheiden houdt en het zeker niet te commercieel maakt.

Maak het de consument zo makkelijk mogelijk

Zorg voor een goede klantenservice, verleng je retourtermijnen en kies voor makkelijke initiatieven.

Bereid je goed voor

Om dergelijke toekomstige scenario’s te doorstaan, is het belangrijk goed met je team te communiceren en in overleg te gaan. 

Wat als het bedrijf dat je leveringen verzorgd niet meer de voldoende middelen heeft om alle routes te doorlopen? Doemdenken is soms even nodig. Zo heeft Colruyt door middel van een post op social media snel ingespeeld op de stormloop naar hun winkels. Het is een gebaar dat zorgt voor begrip bij klanten.

Blijf bovenal positief

Als je zaak geraakt is door de crisis, breng dan een positief verhaal naar je klanten en geef een twist aan je “normale” gang van zaken. Fitnesscentra zijn bijvoorbeeld begonnen met het brengen van online workouts, lokale shops werken met afhaalmomenten. Het is belangrijk dat je de connectie met je klanten niet verliest.