Vandaag de dag is een website voor ondernemers haast ondenkbaar, het is het belangrijkste online communicatiemiddel. Het is een ontmoetingsplaats voor potentiële klanten en een zeer uitgebreide folder. Startende ondernemers beseffen vaak niet hoe belangrijk een website is en beginnen hier dan ook veel te laat mee.

We zijn het er allemaal over eens dat een website een investering is die geen enkele ondernemer kan missen. Maar hoe creëren we een winstgevende website? Vooraleer je omzet kan generen via je website is er een structurele stoom van bezoekers nodig. Enkele strategieën hiervoor zijn zoekmachine optimalisatie, adverteren op zoekmachines, sociale media, … Bepaal een strategie die bij jou past samen met je online marketing bureau en stippel een traject uit.

Ik heb bezoekers maar geen klanten

Je hebt al aardig wat bezoekers op je website maar telkens ondernemen deze geen waardevolle acties. Hoe komt dit? Een goeie website heeft een slimme strategische aanpak nodig om bezoekers te overtuigen tot een conversie.

Enkele voorbeelden van een waardevolle actie of een conversie:

Invullen van een contactformulier, aanvragen van een offerte, aankoop van een product, een gratis download, inschrijving op de nieuwsbrief.

Waarom converteert jouw website niet?

Een aantal punten die we regelmatig tegenkomen waardoor een site niet converteert.

  • Er is geen duidelijk plan
  • De website straalt geen vertrouwen uit
  • De bezoekers worden niet verleid
  • Geen tekstuele content met oog voor kwaliteit
  • Er mist een call-to-action
"Ik heb een website laten maken maar het levert me, tot nu toe, niets op. Hoe zorg ik ervoor dat ik klanten krijg?"

1) Er is geen plan

Het is de meest voorkomende fout bij een nieuwe website, deze wordt opgezet zonder dat er echt over is nagedacht. Denk daarom goed na waarom je een website bouwt, wat de functie is en wat het uiteindelijke doel is van iedere pagina op je website.

Homepage

Hier informeer je de bezoeker over je wat je doet. Belangrijk is hier de algemene uitstraling en misschien nog wel belangrijker: vertrouwen.
Via de homepage overtuig je de bezoekers om door te klikken naar de volgende pagina’s.

Producten- of dienstpagina’s

Naast informeren overtuig je de bezoekers op deze pagina waarom ze voor jou moeten kiezen. Deze pagina’s zijn meer op conversie gericht dan de homepage. Het doel van deze pagina’s is dan ook verkoop.

Landing pagina’s

Deze pagina dient om bezoekers zo snel mogelijk te overtuigen tot actie. Hier is een duidelijke call-to-action, let hier ook op de tekstuele content.

Dit plan hoef je natuurlijk niet per se zelf te maken. Een goed online marketing bureau zal jou helpen met het bepalen van juiste doelstellingen voor jouw website.

Denk bij iedere pagina van je website na wat een bezoeker hier komt doen.

2) De website straalt geen vertrouwen uit

Dit heb je zelf waarschijnlijk al vaak meegemaakt, je komt op een website en hebt er simpelweg geen goed gevoel bij. Je hebt het idee dat niet alles in orde is en ziet zaken die je wantrouwen bevestigen dus klik je snel weg.

De bezoeker moet het gevoel krijgen dat het bedrijf achter de site betrouwbaar is.

Enkele punten om op te letten:

  • Een locatievermelding
  • Een telefoonnummer, contactformulier, e-mailadres
  • Foto’s van medewerkers van het bedrijf
  • Keurmerken of logo’s van organisaties waar het bedrijf bij aangesloten is
  • Referenties van klanten
  • Online recensies

3) De bezoeker wordt niet verleid

Met de juiste informatie, op de juiste manier, met de juiste vormgeving en de juiste teksten bied jij antwoord op de vragen van de bezoekers.

Dit biedt jou de kans om de bezoekers aan te zetten tot actie. Bezoekers komen met een reden op je website en jij biedt hun een oplossing.

Met een duidelijke call-to-action overtuig je de bezoeker en maak je het ze niet te moeilijk. Een onhandige navigatiemenu, een vervelende pop-up, een niet werkend contactformulier of een lastige zoekfunctie dit allemaal zijn voorbeelden waardoor bezoekers afhaken.

Vergeet niet om op de pagina’s waar de kans op conversie groot is een duidelijke call-to-action te vermelden.

4) Geen tekstuele content met oog voor kwaliteit

De zichtbaarheid van je website in de zoekmachines wordt door een groot deel beïnvloed door content.

De zoekwoorden die je op je website gebruikt spelen een enorme rol in de vindbaarheid van je website. Het helpt ons begrijpen hoe jouw doelgroep zich oriënteert en wat de vragen en twijfels zijn van het inspiratie- tot aankoopproces. Een oude SEO-strategie waar elk zoekwoord een eigen pagina kreeg wordt helaas nog vaak gebruikt. Op deze pagina’s heeft de content een lage kwaliteit en is de content gericht op de zoekmachines. Dit is een compleet achterhaalde en niet houdbare strategie. Je moet een houdbare content strategie uitstippelen die mee zal gaan met de ontwikkelingen in de markt. Tekstuele content mag nooit enkel voor de zoekmachines geschreven worden. Kwalitatieve content wordt vanuit de behoefte van de doelgroep geschreven. Zo verhoog je de kans om ook de bezoekers te overtuigen tot een waardevolle conversie.

 

Verbeter je website

Er zijn veel punten, zoals hierboven beschreven, waardoor je zelf de conversie van je website kan verbeteren. Begin met deze punten en verhoog zo je kans op een conversie. Dit is natuurlijk een begin, ook moeten de juiste bezoekers op je website terechtkomen. Het is een totaalplaatje van A tot Z dat compleet moet zijn. Ga alle details na en zorg dat alles tot in de puntjes in orde is.

Verbeter je resultaten

DigiFist bezorgt een maandelijkse rapportage op maat. Een rapportage waar jij en jouw organisatie echt iets aan hebben. De juiste inzichten, KPI’s en doelstellingen om jouw organisatie en marketing te sturen. Zo kunnen we samen streven naar steeds betere resultaten en blijven groeien in onze strategieën.

 

Wat kan DigiFist voor je doen?

Wil je weten hoe DigiFist jou kan helpen met uitwerken van jouw online marketing strategie? Contacteer ons!

Een website laten maken door DigiFist? Waar je zeker van bent dat over alles goed nagedacht wordt? Aarzel niet en vraag meteen je offerte aan.

(Een complete website is er al vanaf €895!)