Hoe SMS-marketing je omzet kan opleveren

Hoewel de meeste bedrijven zich tegenwoordig uitsluitend richten op social media, e-mail en mobiele advertenties, ligt sms nog steeds ergens op de achtergrond – maar is het nog steeds zeer relevant. Sms-marketing werkt geweldig tijdens drukke winkelseizoenen, wanneer de aandacht van de klant laag is door hoge e-mailspam en betaalde advertenties duur zijn. SMS daarentegen is nog geen verzadigd kanaal.

Het is de laatste tijd opnieuw enorm populair geworden bij e-commercebedrijven omdat sms-marketing een hoge betrokkenheid en een hogere open rate heeft in vergelijking met e-mail. En aangezien 90% van de mensen een sms-bericht binnen de eerste drie minuten na ontvangst leest, we zijn tenslotte allemaal verslaafd aan onze telefoons, is het een zeer effectieve, goedkope en persoonlijkere manier om met je klanten in contact te komen. 

 

SMS vs. Email Performance During Black Friday Week by Omnisend

Waarom sms-marketing jouw bedrijf kan helpen groeien

Snel en gemakkelijk
Het is zo makkelijk om sms-marketing in praktijk te brengen. Terug naar de basis. Gewoon sms’en, niets bijzonders!
Je hoeft je geen zorgen te maken over codering, technische details, sjablonen, of het uploaden van afbeeldingen. Je hoeft er zelf geen expert voor in te huren.

Goedkoop
Voor kleine bedrijven die over geen enorme advertentiebudgetten beschikken, kan sms een uitkomst zijn. Het is zeer betaalbaar, schaalbaar en levert uitstekende resultaten op in vergelijking met andere marketingkanalen. En omdat het zo makkelijk te gebruiken is en je het niet hoeft uit te besteden, bespaar je ook hierop!

Hoge betrokkenheid
We zeiden het al eerder: In feite wordt 90% van alle verstuurde sms-berichten binnen de eerste 3 minuten gelezen, wat zorgt voor een hoge betrokkenheid. Vergeleken met e-mailmarketing biedt sms tot wel 8x hogere engagement percentages, wat geen verrassende statistieken zijn als je erover nadenkt. Bovendien is sms een zeer persoonlijk communicatiekanaal.

Gepersonaliseerde en interactieve inhoud
Sms-marketing hoeft niet saai en statisch te zijn. Je kan je abonnees met je laten communiceren door links in je teksten op te nemen. Op deze manier kan je gepersonaliseerde ervaringen bieden, zonder te opdringerig te zijn. Marketingteksten zijn eenrichtingsgesprekken, dus wees creatief in je berichten.

Flexibel
Er is een reden waarom kleine en grote bedrijven zwaar investeren in sms-marketing. Ze zijn enorm veelzijdig; je kan ze voor meerdere doeleinden op elk moment gebruiken en je kan je teksten altijd aanpassen aan een specifiek publiek. Of je nu een korting wilt aanbieden, een nieuw product wil lanceren of nieuws over je bedrijf wilt delen – een kort sms-bericht is voldoende.

Ondersteunt andere marketingkanalen
Het is belangrijk dat al jouw marketingkanalen elkaar goed ondersteunen. Hoewel sms op zichzelf prima werkt, kan je het ook gebruiken om je marketinginspanningen op andere media, zoals e-mail en social media, te stimuleren. Zo kan je bijvoorbeeld je klanten een korte sms sturen om hen eraan te herinneren hun inbox te controleren voor een aangename verrassing.

Directe leverbaarheid voor een breder publiek
67% van de wereldbevolking heeft een mobiele telefoon, maar slechts 46% heeft toegang tot internet. Je kan dus een groter publiek bereiken met sms-marketing omdat je hiervoor geen internetverbinding nodig hebt. En je weet ook dat je berichten vrijwel onmiddellijk na verzenden gelezen worden door je klanten.

 

Twee manieren om sms-marketing uit te voeren

 

1. Automatisering

5 SMS Marketing Examples To Inspire Your Next Campaign

Welkomstcampagnes

Welkomstseries kunnen zeer effectief zijn, aangezien de abonnee op diezelfde moment extreem actief is op jouw website en je hen daar vraagt zich te abonneren op sms-marketing.

 

 

 

 

Example of SMS Shopping Cart Abandonment Text Message

Winkelwagentje verlaten

Studies hebben aangetoond dat gemiddeld 79% van de bezoekers hun winkelwagentje verlaat. Voor een effectieve sms-strategie zou je het verlaten van het winkelwagentje bijna MOETEN inzetten via sms, het is de meest winstgevende automatisering die je kan instellen voor e-commerce.

 

 

How Can SMS Marketing Power Your Ecommerce Brand? | Zaius

Bestelstatus updates

Door updates van de bestelling te sturen, bied je jouw klanten een persoonlijkere en directere vorm van communicatie. Het vermindert onnodige en veeleisende klantondersteuningsinteracties, genereert extra inkomsten en is een belangrijk hulpmiddel voor de groei van de aanmeldingslijst voor sms-berichten. Bij het afrekenen vraag je de bezoeker om zijn telefoonnummer in te voeren, zodat hij zich kan aanmelden voor “bestellingsupdates en andere marketinggerelateerde tekstberichten”.

 

Definitive Guide: How To Generate Reviews For Your Business On Google, Amazon, Yelp, Facebook & More

Reviews na aankoop

Beoordelingen zijn voor de meeste bedrijven zeer belangrijk om vertrouwen op te bouwen bij potentiële kopers.  Een manier is om eerst geautomatiseerd contact op te nemen en de klant te vragen of ze tevreden waren van je product of dienst en dan, tenzij ze negatief reageren, meteen terug te antwoorden met de vraag om hun feedback te delen in een recensie op uw site, Google, of een andere recensiesite.

 

 

2. Campagnes

Enkele voorbeelden van campagnes kunnen zijn: de lancering van een nieuw product, de opening van een nieuwe winkel, back-in-stock waarschuwingen, verkoop- en promotiemeldingen, evenementen, op feestdagen gebaseerde campagnes zoals Black Friday, Thanksgiving, Valentijnsdag, Kerstmis, enz.

Als je merk zich sterker richt op bepaalde feestdagen, maak dan marketingcampagnes via e-mail en sms met de feestdag als middelpunt.

 

Manieren om je sms-abonnees te laten groeien

E-commerce checkout

Vraag jouw bezoekers om zich bij het afrekenen te abonneren op marketing-sms-berichten. Hierdoor wordt het aantal klanten dat om hun telefoonnummer wordt gevraagd beperkt tot klanten die de kassa halen, waardoor je een sms-lijst opbouwt met klanten met hoge intenties.

Pop-ups

Creëer de mogelijkheid om een telefoonnummer te vragen via een formulier, gelijk waar op jouw website. Dit kan via een pop-up, een banner bovenaan of onderaan jouw pagina, dit kan je overal doen. Kijk wat het beste converteert op jouw site.

31 Amazing SMS Marketing Website Pop-Up Examples | Tatango

 

Hoe vaak kan ik mijn abonnees een bericht sturen?

De algemene regel zegt dat je niet meer dan 2 tot 4 keer per maand een sms-bericht mag sturen. We raden daarom ook aan om een limiet in te stellen voor het aantal berichten dat je jouw abonnees in een maand stuurt, zodat als je automatiseringen hebt ingesteld die meer dan 4 berichten per maand verzenden, deze automatisch de berichten zullen tegenhouden of zullen overslaan. 

Afhankelijk van het type bedrijf, zijn er natuurlijk uitzonderingen op deze regel van 2 tot 4 berichten. Als je nieuwe productreleases, updates over de inventaris of andere dingen hebt waarvan je abonnees willen horen, dan kan je gerust meer berichten sturen. Je kiest tenslotte zelf hoe vaak je stuurt, maar houd er rekening mee dat de kans dat bezoekers zich afmelden met elk bericht toeneemt.

 

Aan de slag gaan met SMS-marketing

Voor Shopify-gebruikers is aan de slag gaan met sms-marketing net zo eenvoudig als het downloaden van een app. Hieronder enkele voorbeelden die je in de Shopify App Store kan terug vinden:

Postscript. Makkelijk te gebruiken en te integreren.

SMS Bump. Wordt vaak gebruikt door Shopify en Shopify Plus klanten.

Attentive Mobile. Ideaal voor grotere merken met honderdduizenden abonnees. Telt Sephora en Coach als klanten.

ManyChat. Goed voor internationale campagnes