Facebook is met maandelijks 1,79 miljard actieve gebruikers het meest gebruikte sociale netwerk platform ter wereld. Door op Facebook te adverteren kan je een enorme doelgroep bereiken en hen lokken naar je website. Echter is het niet altijd even simpel om dit te doen, een efficiënte Facebook-advertentie vereist veel testing, targeting & optimalisatie.

Wanneer een prospect voor de allereerste keer een advertentie van je product op Facebook ziet is de kans groot dat ze geen creditcard bij de hand hebben om meteen de aankoop af te ronden. Zelfs wanneer een bezoeker op je website komt, gaan er een reeks gebeurtenissen vooraf voordat ze effectief iets zullen aankopen.

Deze gebeurtenissen kunnen de volgende reeks bevatten:

  • Bezoeken van de startpagina
  • Bladeren in de categorieën
  • Producten bekijken
  • Toevoegen in winkelmandje
  • Aankopen

Uiteraard zal niet elke bezoeker het einde van deze reis halen.

Sommige bezoekers zullen een product in de winkelwagen toevoegen, maar vertrekken zonder iets te kopen terwijl sommige meteen vertrekken na het bezoeken van het startpagina.

Gemiddeld zal slechts 2%* van de websitebezoekers iets aankopen. Een goede manier om dit te visualiseren is in de vorm van een trechter waarbij jouw conversieratio het percentage is van mensen die het einde bereiken.

*Verschilt sterk per niche, meerdere factoren spelen hier een rol in.

Nu we gezien hebben hoe laag de gebruikelijke succespercentages zijn, kan zelfs een kleine verbetering van de trechter een grote impact hebben op de gehele verkoop.

Een voorbeeld: met een conversieratio van 0,5% en een gemiddelde bestelwaarde van €100 zullen 2000 bezoekers van de website € 1.000 aan verkopen genereren. Als dezelfde winkel een conversieratio van 1,5% heeft zal dit € 3.000 aan verkopen kunnen betekenen.

Groot verschil toch?

Remarketing of retargeting kan een effectieve manier zijn om je conversieratio te verhogen, maar slecht uitgevoerde retargetingcampagnes kunnen leiden tot het verspillen van het advertentiebudget en geïrriteerde klanten.

3 Soorten retargeting strategieën

Een bezoeker die de webwinkel heeft verlaten zonder een product te bekijken is moeilijker te overtuigen dan een bezoeker die zijn winkelwagentje heeft verlaten. In je retargeting strategie zal je hier rekening mee moeten houden en zorgen dat je advertenties hierop zijn afgestemd.

Je remarketing strategie past waarschijnlijk in een van deze drie types:

  • Generieke retargeting (Beginners)
  • Gedragsmatige retargeting (Middenklasse)
  • Sequentiële retargeting (Geavanceerd)

Wanneer je net begint en het verkeer nog beperkt is, is het prima om te beginnen met de generieke retargeting.

Maar zoals we hieronder zullen uitleggen zal je zien dat sequentiële retargeting een efficiëntere manier is om de bezoekers een ultieme customer-journey te laten ervaren.

Generieke retargeting

Generieke retargeting is wanneer je alle bezoekers van de website target in een aangepaste doelgroep en ze een retargeting advertentie laat zien nadat ze je winkel hebben verlaten.

Deze doelgroep bevat prospecten in verschillende stadia van de trechter, maar ze zien allemaal dezelfde advertentie. Nadeel van deze aanpak is dat de advertentie niet volledig is resoneert met elk doelgroepsegment.

Een bezoeker die vanaf de startpagina vertrokken is zal hoogst waarschijnlijk meer te weten moeten komen over jouw merk. Ze zullen eerst vertrouwen moeten opbouwen voor ze bereidt zijn om zelfs maar na te denken over een aankoop. Terwijl de bezoekers die de winkelwagen verlaten hebben, wellicht meer ontvankelijk zijn voor een krachtige call-to-action-boodschap zoals ‘Nu shoppen!’ met een kortingsaanbieding.

Gedragsmatige retargeting

Gedragsmatige retargeting is wanneer de bezoekers van een website segmenteert op basis van de acties die ze eerder hebben uitgevoerd toen ze toen ze jouw website bezochten. Op deze manier kunnen we erg gedetailleerd onze doelgroepen segmenteren.

Bezoekers die een product hebben bekeken zijn een andere doelgroep dan bezoekers die een product hebben toegevoegd aan de winkelwagen. Op deze manier kan je een afzonderlijke remarketing campagne aanmaken per gesegmenteerde doelgroep.

Je kunt nu bijvoorbeeld een advertentie maken met als tekst: ‘ Je bent iets vergeten in je winkelwagen! Een andere mogelijkheid is om een blogbericht te tonen aan iemand die de startpagina heeft verlaten, zo geef je het prospect de kans om jouw merk beter te leren kennen en vertrouwen op te bouwen.

Het grootste nadeel van gedragsretarging is dat het prospect de herhaling van de advertenties als vervelend kan ervaren. Afhankelijk van de lengte van een retargeting-venster ziet jouw publiek dezelfde advertentie keer op keer gedurende weken of zelfs maanden na het verlaten van de website. Dit is erg vervelend en kan leiden tot irritaties.

Of nog erger, irriteer je jouw prospecten te veel dan kunnen ze op de knop “advertentie verbergen” klikken van jouw gesponsorde post. Hiermee zal de relevantiescore van de advertentie aanzienlijk dalen en zullen de advertentiekosten verhogen.

Sequentiële retargeting

Sequentiële retargeting is wanneer de bezoekers een reeks advertentie-ervaringen doornemen nadat ze jouw website hebben verlaten. In plaats van dezelfde herhaalde retargeting advertenties te laten zien worden er meerdere advertenties vertoond. Er zijn verschillende redenen waarom sequentiële reeksen zo krachtig zijn:

Bestrijd advertentiemoeheid: houd de inhoud fris terwijl bezoekers jouw “journey” doorlopen, zodat het publiek waarschijnlijk meer betrokken is bij jouw advertenties.
Zorg voor prospects: je reeks kan de verschillende bezwaren van een prospect over het kopen van jouw merk beïnvloeden. (bijvoorbeeld praten over het genereuze terugkeerbeleid, positieve recensies van andere klanten delen, enz.).
Onderscheid zich door in te mengen: elke keer dat het prospect door zijn sociale feed bladert verwachten zij nieuwe en interessante inhoud te zien. Onderscheid je van andere saaie advertenties en laat je niet meeslepen.

Doelgroepen segmenteren om retargeting reeksen te maken

De techniek die je zal gebruiken met aangepaste doelgroepen van Facebook om retargeting sequenties te maken wordt “segment-doelgroepen” genoemd. Dit is wanneer je lagen met opgenomen en uitgesloten aangepaste doelgroepen maakt op basis van het aantal dagen sinds de bezoeker je site heeft verlaten. Zo kan je iemand op een specifieke dag of dagbereik targeten.

Stel dat je een retargeting reeks wilt maken zodat deze drie dagen na het bezoeken van de website wordt getoond. Je kiest ervoor om elke dag een andere advertentie weer te geven aan de bezoekers die een product in het winkelwagentje hebben toegevoegd.

Dag 1

Deze doelgroep omvat iedereen die een product aan zijn winkelwagentje heeft toegevoegd in de afgelopen dag.

Dag 2

Deze doelgroep omvat iedereen die twee dagen geleden iets in de winkelmand heeft toegevoegd.  Je sluit degene uit die binnen de afgelopen dag (dag 1, zie hierboven) een product in de winkelwagen heeft toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat de verschillende advertenties niet op één dag te zien zijn maar dat we zelf kunnen kiezen wanneer deze worden weergeven.

Dag 3

Net als hierboven omvat de aangepaste doelgroep iedereen van de afgelopen drie dagen en sluit je diegene van de afgelopen twee dagen uit.

Nadat je de doelgroep segmenten hebt gemaakt wordt het tijd om een ​​retargeting reeks in te stellen, die er ongeveer zo uitziet:

We raden aan om elke reeks als een nieuwe campagne op Facebook aan te maken. In de advertentieset voor elke campagne selecteer je de aangepaste doelgroep die je in de vorige stap hebt gemaakt. Wat de advertenties betreft, daar kan je zo creatief mogelijk mee zijn.

Hoe sequentiële retargeting in actie eruit ziet

Wanneer je gedragsmatige en sequentiële retargeting combineert krijg je een krachtige combinatie. Je kunt verschillende reeksen van sequentiële retargeting advertenties maken voor bezoekers in verschillende stadia van de trechter.

Deze funnel-driven strategie zorgt voor een hoge betrokkenheid en een unieke ervaring voor de klanten in de customer journey.

Dus het doel hier is niet om de bezoekers te pushen voor een aankoop maar om meer vertrouwen en geloofwaardigheid op te bouwen, met als doel bezoekers terug te brengen om minstens één product te bekijken.

Zo zag dit eruit voor onze klant InstaCosmetic:

Dag 1: Blogbericht advertentie

Deze advertentie promoot een blogpost met de titel “Hoe gezond is kurkuma nu eigenlijk”. Het is een stukje content dat waarde biedt aan bezoekers die geïnteresseerd zijn in een kurkuma-supplement.

Dag 2: Bestsellers

Deze advertentie bevat een link naar de collectie bestsellers. Dit is een goede manier om een ​​populaire verzameling onder de aandacht te brengen. Op deze manier komen ze meer te weten over het product en jouw merk.

Dag 3: Video ad

De videoadvertentie promoot een aanbevolen product: de Curcudyn 180 Capsules voor gewrichten. Het doel is om de prospecten rechtstreeks naar een productpagina te sturen om een ​​item te bekijken dat populair is.

Gebruik Sequentiële remarketing om jouw remarketing prestaties op Facebook Ads te verbeteren

Als je remarketing hebt benaderd door eenvoudige en dynamische productadvertentie in te stellen en deze gewoon uit te voeren dan loop je heel wat kansen mis om je campagnes te verbeteren en je conversiepercentages te verhogen.

Onthoud deze belangrijke punten:

  • De vroegere bezoekers gaan in verschillende stadia van de trechter vertrekken.
  • Mensen houden er niet van om herhaaldelijk dezelfde inhoud te zien in hun social feeds- gebruikers sequenties, probeer je advertenties fris te houden.
  • Het succes van een trechtergestuurde remarketing-reeks wordt niet altijd gemeten in ROAS, hou daar rekening mee wanneer je de prestaties van je campagnes beoordeelt.

Als je vragen hebt over sequentiële remarketing, of over Facebook-advertenties in het algemeen, contacteer ons.
We helpen je graag verder!