Facebook is met maandelijks 1,79 miljard actieve gebruikers het meest gebruikte sociale netwerk platform ter wereld. Door op Facebook te adverteren kan je een enorme doelgroep bereiken en hen lokken naar je website. Echter is het niet altijd even simpel om dit te doen, een efficiënte Facebook-advertentie vereist veel testing, targeting & optimalisatie.

Wanneer een prospect voor de allereerste keer een advertentie van je product op Facebook ziet is de kans groot dat ze geen creditcard bij de hand hebben om meteen de aankoop af te ronden. Zelfs wanneer een bezoeker op je website komt, gaan er een reeks gebeurtenissen vooraf voordat ze effectief iets zullen aankopen.

Deze gebeurtenissen kunnen de volgende reeks bevatten:

  • Bezoeken van de startpagina
  • Bladeren in de categorieën
  • Producten bekijken
  • Toevoegen in winkelmandje
  • Aankopen

Uiteraard zal niet elke bezoeker het einde van deze reis halen.

Sommige bezoekers zullen een product in de winkelwagen toevoegen, maar vertrekken zonder iets te kopen terwijl sommige meteen vertrekken na het bezoeken van het startpagina.

Gemiddeld zal slecht 2%* van de websitebezoekers iets kopen. Een goede manier om dit te visualiseren in de vorm van een trechter, waarbij jouw conversieratio het percentage mensen is dat het helemaal tot het einde heeft bereikt.

*Verschilt sterk per niche, meerdere factoren spelen hier zeker een rol in.

Nu we gezien hebben hoe laag de gebruikelijke succespercentages zijn, kan zelfs een kleine verbetering van de trechter een grote impact hebben op de algehele verkoop.

Een voorbeeld: met een conversieratio van 0,5% en een gemiddelde bestelwaarde van €100 zullen 2000 bezoekers van de website € 1.000 aan verkopen genereren. Als dezelfde winkel een conversieratio van 1,5% heeft zal dit € 3.000 aan verkopen kunnen betekenen.

Groot verschil toch?

Remarketing of retargeting kan een effectieve manier zijn om je conversieratio te verhogen, maar slecht uitgevoerde retargetingcampagnes kunnen leiden tot het verspillen van het advertentiebudget en geïrriteerde klanten.

3 Soorten retargetingtrategieën

Een bezoeker die de webwinkel heeft verlaten zonder een product te bekijken is moeilijker te overtuigen dan een bezoeker die zijn winkelwagentje heeft verlaten. In je retargetingstrategie zal je hier rekening mee moeten houden en zorgen dat je advertenties hier op zijn afgestemd.

Je remarketingstrategie past waarschijnlijk in een van deze drie types:

  • Generieke retargeting (Beginners)
  • Gedragsmatig retargeting (Middenklasse)
  • Sequentiële retargeting (Geavanceerd)

Wanneer je net begint en het verkeer nog beperkt is, is het prima om te beginnen met de generieke retargeting.

Maar zoals we hieronder zullen uitleggen zal je zien dat sequentiële retargeting een veel efficiëntere manier is om de bezoekers een ultieme customer-journey te laten ervaren.

Generieke retargeting

Generieke retargeting is wanneer je alle bezoekers van de website target in een aangepaste doelgroep en ze een retargeting-advertentie laat zien nadat ze je winkel hebben verlaten.

Deze doelgroep bevat prospecten in verschillende stadia van de trechter, maar ze zien allemaal dezelfde advertentie. Nadeel van deze aanpak is dat de advertentie niet volledig is resoneert met elk doelgroepsegment.

Een bezoeker die vanaf de startpagina vertrokken is zal hoogst waarschijnlijk meer te weten moeten komen over jouw merk. Ze zullen eerst vertrouwen moeten opbouwen voor ze bereidt zijn om zelfs maar na te denken over een aankoop. Terwijl de bezoekers die de winkelwagen verlaten hebben, wellicht meer ontvankelijk zijn voor een krachtige call-to-action-boodschap als ‘Nu shoppen!’ met een kortingsaanbieding.

Gedragsmatig retargeting

Gedragsmatig retargeting is wanneer je bezoekers van een website segmenteert op basis van de acties die ze eerder hebben uitgevoerd toen ze toen ze jouw website bezochten. Op deze manier kunnen we erg gedetailleerd onze doelgroepen segmenteren.

Bezoekers die een product hebben bekeken zijn een andere doelgroep dan de bezoekers die een product hebben toegevoegd aan de winkelwagen. Op deze manier kan je een afzonderlijke remarketingcampagne aanmaken per gesegmenteerde doelgroep.

Je kunt nu bijvoorbeeld een advertentie maken met als tekst: ‘ Je bent iets vergeten in je winkelwagen! Een andere mogelijkheid is een blogbericht te tonen aan iemand die de startpagina heeft verlaten, zo geef je het prospect de kans om jouw merk beter te leren kennen en vertrouwen op te bouwen. yess

Het grootste nadeel van gedragsretarging is dat prospect herhaling van de advertenties als vervelend ervaren. Afhankelijk van de lengte van een retargeting-venster ziet jouw publiek dezelfde advertentie keer op keer gedurende weken of zelfs maanden na het verlaten van de website. Dit is erg vervelend en kan leiden tot irritaties.

Of nog erger, irriteer je jouw prospecten te veel dan kunnen ze op de knop “advertentie verbergen” klikken van jouw gesponsorde post. Hiermee zal de relevantiescore van de advertentie aanzienlijk dalen en zullen de advertentiekosten verhogen.

Sequentieële retargeting

Sequentiële retargeting is wanneer de bezoekers een reeks advertentie-ervaringen doornemen nadat ze jouw website hebben verlaten. In plaats van dezelfde herhaalde retargeting-advertenties te laten zien worden er meerdere advertenties vertoond. Er zijn verschillende redenen waarom sequentieële-reeksen zo krachtig zijn:

Bestrijdt advertentiemoeheid: houdt de inhoud fris terwijl bezoekers jouw “journey” doorlopen, zodat het publiek waarschijnlijk meer betrokken is bij jouw advertenties.
Zorg voor prospects: je reeks kan de verschillende bezwaren van een prospect over het kopen van jouw merk beïnvloeden. (bijvoorbeeld praten over het genereuze terugkeerbeleid, positieve recensies van andere klanten delen, enz.).
Onderscheidt zich door in te mengen: elke keer dat het prospect door zijn sociale feed bladert verwachten zij nieuwe en interessante inhoud te zien. Onderscheid je van andere saaie advertenties en laat je niet meeslepen.

Doelgroepen segmenteren om retargetingsreeksen te maken

De techniek die je zal gebruiken met aangepaste doelgroepen van Facebook om retargeting-sequenties te maken wordt “segment-doelgroepen” genoemd. Dit is wanneer je lagen met opgenomen en uitgesloten aangepaste doelgroepen maakt op basis van het aantal dagen sinds de bezoeker je site heeft verlaten om iemand op een specifieke dag of dagbereik te targeten.

Stel dat je een retargetingreeks wilt maken die drie dagen duurt nadat iemand jouw website heeft verlaten. Je kiest ervoor om elke dag een andere advertentie weer te geven aan de bezoekers die een product in het winkelwagentje hebben toegevoegd.

Dag 1

Deze doelgroep omvat iedereen die een product aan zijn winkelwagentje heeft toegevoegd in de afgelopen dag.

Dag 2

Deze doelgroep omvat iedereen die twee dagen geleden iets in de winkelmand hebben toegevoegd en sluit je degene uit die binnen de afgelopen dag (dag 1, zie hierboven) een product in de winkelwagen hebben toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat mensen je verschillende advertenties niet allemaal op één dag zien maar dat we ze juist zelf kunnen kiezen wanneer dit wordt weergegeven.

Dag 3

Net als hierboven omvat deze aangepaste doelgroep iedereen van in de 3 dagen en sluit je degene uit die van de afgelopen twee dagen uit.

Nadat je de doelgroepsegmenten hebt gemaakt wordt het tijd om een ​​retargetingreeks in te stellen, die er ongeveer zo uitziet:

We raden aan om elke reeks als een nieuwe campagne op Facebook aan te maken. In de advertentieset voor elke campagne selecteer je de aangepaste doelgroep die je in de vorige stap hebt gemaakt en wat de advertenties betreft, kan je daar zo creatief mogelijk zijn.

Hoe sequentiële retargeting in actie eruit ziet

Wanneer je gedragsmatige en sequentiële retargeting combineert krijg je een krachtige combinatie. Je kunt verschillende reeks sequentiële retargeting advertenties maken voor bezoekers in verschillende stadia van de trechter.

Dit funnel-driven strategie zorgt voor een hoog betrokkenheid en een unieke ervaring voor de klanten in de customer journey.

Dus het doel is hier niet om de bezoekers te pushen voor een aankoop maar meer over het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid met als doel ze terug te brengen om minstens één product te bekijken.

Hier is hoe het er ongeveer uitzag voor ons klant InstaCosmetic:

Dag 1: Blogbericht advertentie

Deze advertentie promoot een blogpost met de titel “Hoe gezond is kurkuma nu eigenlijk”. Het is een stukje content dat waarde biedt aan bezoekers die geïnteresseerd zijn in een kurkuma-supplement.

Dag 2: Bestsellers

Deze advertentie bevat een link naar de collectie bestsellers. Dit is een goede manier om een ​​populaire verzameling onder de aandacht te brengen die je zal aanraden om vooruit te kijken om meer te weten te komen over uw merk en producten.

Dag 3: Video ad

Deze videoadvertentie promoot een aanbevolen product: de Curcudyn 180 Capsules voor gewrichten. Het doel is om de prospect rechtstreeks naar een productpagina te sturen om een ​​item te bekijken dat populair is.

Gebruik Sequentiële remarketing om jouw remarketing prestaties op Facebook Ads te verbeteren

Als je remarketing hebt benaderd door eenvoudig een dynamische productadvertentie in te stellen en deze gewoon uit te voeren loop je heel wat kansen mis om je campagnes te verbeteren en je conversiepercentages te verhogen.

Onthoud deze belangrijke punten:

  • De vroegere bezoekers gaan in verschillende stadia van de trechter vertrekken, dus communiceer dienovereenkomstig met hen.
  • Mensen houden er niet van om herhaaldelijk dezelfde inhoud te zien in hun social feeds-gebruiksequenties, probeer je advertenties vers te houden.
  • Het succes van een trechtergestuurde remarketing-reeks wordt niet altijd gemeten in ROAS, hou daar rekening mee wanneer je de prestaties van je campagnes beoordeelt.

Als je vragen hebt over sequentiële remarketing, of over Facebook-advertenties in het algemeen, contacteer ons. We helpen je graag verder!