Hoe een winstgevende Black Friday & Cyber Monday campagne uitwerken

bfcm

Twee van de grootste winkeldagen voor retailers komen snel dichterbij: Black Friday en Cyber Monday. Als handelaar zijn deze dagen essentieel om je omzet te verhogen. Temidden van een wereldwijde uitbraak, hebben veel fysieke winkels er voor gekozen om dit jaar Black Friday en Cyber Monday online te verplaatsen, wat een piek zou betekenen in online verkeer en e-commercebedrijven. Zodra het aftellen is begonnen, zouden je marketingcampagnes volledig van kracht moeten zijn. Of je nu een online winkel bent of niet, digitale marketingcampagnes zijn absoluut noodzakelijk voor een succesvolle Black Friday.

We laten je precies zien wat je zou moeten doen om je Black Friday- en Cyber Monday-marketing goed van start te laten gaan.

Wat is mijn algemene omzetdoelstelling?

Het stellen van onrealistische doelen kan leiden tot te hoge uitgaven aan voorraad of advertenties. Zorg ervoor dat je historische verkoopgegevens van je winkel gebruikt om een ​​prognose te maken.

Heb je al eerder deelgenomen aan Black Friday en Cyber Monday, dan is het belangrijk dat je je vorige campagne resultaten even onder de loep neemt. Was de campagne succesvol? Had je het gewenste resultaat? Door je vorige successen of fouten te herbekijken, kan je makkelijk de gebieden identificeren waarop je kan verbeteren.

Als je verkoop loopt van Black Friday tot Cyber ​​Monday, dan kan je je omzetdoelstellingen opsplitsen over de vier dagen om je promotie beter te plannen. De aanbieding van één dag bevat mogelijk je beste korting, wat resulteert in de meeste van je totale verkopen.

Hoeveel bezoekers heb ik nodig om mijn doel te bereiken?

 Om je doel te bereiken, moet je de juiste hoeveelheid verkeer naar je website leiden. Deze wordt bepaald door je gemiddelde bestelwaarde, omzetdoel en de conversieratio van je website.

Die verkeersmix is het belangrijkste onderdeel van je planning.

Je kent ongetwijfeld de effectiviteit van e-mailmarketing bij het stimuleren van je verkoop. Door te kijken naar de grootte van je e-maillijst, de gemiddelde open rate en de inkomsten die via e-mail worden gegenereerd, kan je voorspellen hoeveel van je verkeer via e-mail zal komen.

Maar om deze e-mailmarketing vruchtbaar te maken, moet je e-maillijst abonnees bevatten die geïnteresseerd zijn in je aankomende aanbiedingen.

Zo kan je bijvoorbeeld een paar weken voor Black Friday een e-mailpop-up aanmaken voor nieuwe bezoekers die geïnteresseerd zijn in je Black Friday-deals. (bv: Meld u aan voor onze nieuwsbrief en krijg als eerste toegang tot onze Black Friday-aanbiedingen.)

Je kan nieuwe aanmeldingen nog meer stimuleren door ze een extra korting of gratis verzending aan te bieden.

magnet-emails

Benut de tijd vóór Black Friday met een e-mailpop-up en verzamel leads waarnaar je promotionele e-mails kunt sturen voor, tijdens en na Black Friday.

Wat meer planning vereist, is verkeer dat via betaalde promoties komt, zoals Facebookadvertenties, gelieerde ondernemingen of influencers. Je kan hierbij overwegen om specifieke kortingscodes te maken om de impact van elk kanaal te meten.

Wat is mijn budget voor advertenties?

Op basis van je omzetdoelen bepaal je ook je advertentiebudget.

Veel bedrijven zullen eerdere websitebezoekers opnieuw targeten of prospects laten zien aan nieuwe klanten. Om te bepalen hoeveel je aan deze verkeersbronnen uitgeeft, moet je naar je historische prestaties kijken, zoals kosten per duizend vertoningen (CPM) en rendement op advertentie-uitgaven (ROAS).

Wat is mijn beoogde winstgevendheid voor elke bestelling?

Voeg je productkosten toe aan je producten om het analyseren van je winstmarges makkelijker te maken. Als je deze cijfers kent en ze gebruikt om je winstgevendheid te bepalen, kan je nagaan hoe je daadwerkelijke deal eruit zou kunnen zien.

Concentreer je op de gemiddelde orderwaarde

Een hoge gemiddelde bestelwaarde kan je kosten compenseren en een grotere winstmarge creëren, wat het aantrekkelijker maakt dan het aanbieden van een grote korting op de hele website.

Als je je klanten gewoon een algemene korting op je hele winkel aanbiedt, zal het moeilijk zijn om na de eerste dag blijvende interesse te wekken, vooral omdat meer bedrijven om de aandacht van de klant zullen strijden en ze de inbox van elke abonnee zullen overspoelen met promotionele e-mails. Wil je opvallen door meteen naar een korting van minimum 50% te springen, dan kan dit je winstmarge schaden.

We vergelijken even beide opties:

  1. Algemene korting van %25
  • Besteltotaal: €70
  • Product kost: €13,33
  • Kortingsprijs: €52,50
  • Advertentie kost: €20
  • Winst: €19,17
  1. Krijg 35% bij aankoop van €200
  • Besteltotaal: €210
  • Product kost: €40
  • Kortingsprijs: €136,50
  • Advertentie kost: €20
  • Winst: €76,50

Door klanten een grotere korting te geven op basis van hoeveelheid, kan je je winstmarges aanzienlijk verbeteren. ‘Meer kopen, meer besparen’.

Een succesvolle verkoop draait namelijk niet alleen om klanten verleiden met een aantrekkelijk aanbod, je moet er natuurlijk ook voor zorgen dat het winstgevend blijft.

Plan je sales

Het is belangrijk om je voortgang bij elke verkoop- en marketingcampagne te volgen. De beste manier om dat te doen, is door de juiste dashboard te gebruiken, bijvoorbeeld Google Analytics.

Hier is de informatie die je wil bijhouden:

Product, aankoopprijs, verkoopprijs, start- en einddatum van verkoop, type verkoop (Flash, coupon, enz.), promotiekanalen (e-mail, welke sociale mediaplatforms, etc.), kortingscode

Om het plannen van verkopen makkelijker te maken als je deze liever niet handmatig bijhoudt, kan je een e-commerceplatform zoals Shopify gebruiken.

Test het laadvermogen van je server

Kopers willen hun boodschappen zo snel mogelijk gedaan krijgen en de best mogelijke deals krijgen. Als je website het hen niet makkelijk maakt en traag werkt, zullen ze weggaan en niet meer terugkeren.

Te veel gelijktijdige verzoeken aan je website kunnen je website verzwaren en mogelijk crashen. Er is meestal een enorme hoeveelheid verkeer voor nodig om het te laten crashen, maar zorg ervoor dat je host een verkeerspiek aankan.

Voor e-commerce werken wij uitsluitend met Shopify, waar je je geen zorgen hoeft te maken over een mogelijke crash van je webshop omdat je meer bezoekers stuurt. Wens je meer informatie om een Shopify webshop te laten bouwen? Neem dan contact met ons op.

Optimaliseer

Optimaliseer je inhoud

Doorloop je categorie- en productpagina’s om ervoor te zorgen dat je beschrijvingen nuttige trefwoorden en informatie bevatten waarmee kopers je producten kunnen vinden.

Optimaliseer voor mobiel

In 2017 zag Shopify voor het eerst mobiele aankopen, desktopaankopen inhalen.

Nu mobiel terrein wint, moet je ervoor zorgen dat je winkel er goed uitziet op een smartphone. Doorloop zelf het gehele aankoopproces, zodat je weet waar de klant terecht komt.

Neem contact op met je e-commerceplatform om te zien welke betalingsopties je kan bieden en zoek er één waarmee kopers automatisch opgeslagen informatie kunnen invullen om toetsaanslagen te verminderen.

Wees creatief

Black Friday en Cyber Monday is geen strijd om kortingen te geven, het is vooral een strijd om aandacht. Een succesvolle verkoop houdt meer in dan alleen plannen rond winstmarges en winkelverkeer. Het grootste deel van je prestatie wordt bepaald door hoe je je aanbod op de markt brengt en hoe creatief je daarmee omgaat.

Zorg er als eerste voor om opgemerkt te worden in de inbox van je abonnees door een goedgeschreven en opvallende onderwerpregel.

Tussen een typische Black Friday-inbox ga je namelijk niet opvallen.

mailbox-bfcm

Hoewel een unieke verkoop wat brainstorm vereist, zijn hier een paar ideeën die je ter inspiratie kan gebruiken.

  • Biedt bij een bestelling boven een bepaald bedrag een gratis cadeaubon aan voor een toekomstige aankoop. Dit creëert een win-winsituatie waarbij je ofwel een terugkerende klant krijgt, of een nieuwe klant wanneer de cadeaubon wordt cadeau gegeven.
  • Doneer een deel van je opbrengst aan een goed doel. Dit kan je merkdoel versterken met de juiste klanten.
  • Biedt de service aan van geschenkverpakkingen, gepersonaliseerde berichten, de optie om een leverdatum te selecteren waarop het geschenk moet aankomen,….

Blijf ook na BFCM verbonden

Na de feestdagen is het belangrijk om in contact te blijven met feestdagkopers om er het hele jaar door kopers van te maken. Dit doe je door actief te zijn op sociale media en door te gaan met het verzenden van e-mailnieuwsbrieven naar jouw abonnees.

Tips

Experimenteer met timing: Klein of groot, iedereen doet mee aan Black Friday. Voordat je potentiële klanten uitgeput raken door de honderden Black Friday en Cyber Monday berichten van de concurrentie, kan je op creatieve manieren hun aandacht trekken. Vroeg handelen is een manier om dit te doen, zo heb je een voorsprong in de inbox van je abonnees.

Bied meer voordelen: Consumenten verwachten een aantrekkelijke korting tijdens het Black Friday-weekend, maar dat is niet alles. Black Friday is een goed moment om verder te gaan

dan kortingen en meer voordelen aan je klanten te bieden, zoals gratis verzending, retouren of bonussen.  Estee Lauder bv. combineren Black Friday-deals met hun loyaliteitsprogramma en geven 2x meer punten voor aankopen die op deze dag worden gedaan. Het is een slimme tactiek om het aantal leden van je loyaliteitsprogramma en Black Friday-klanten te vergroten.

Optimaliseer je checkoutproces

Maak het je kopers makkelijker om hun aankopen af te ronden en je afrekenproces te stroomlijnen:

  • Straal vertrouwen uit
  • Maak een pop-up die verschijnt als je kopers trachten de website te verlaten vanaf de afrekenpagina
  • Voeg meer betalingsopties toe
  • Toon verzendkosten vooraf
  • Maak een afteltimer voor de verkoop om een gevoel van urgentie of FOMO te creëren
  • Re-target je bezoekers via een remarketingcamapgne

Organiseer een wedstrijd: Online wedstrijden zijn een geweldige manier om uw e-maillijst uit te breiden, volgers van sociale media te stimuleren, websiteverkeer te vergroten en gerichte leads te genereren.