Conversiedoelen.. Heb je een webwinkel dan klinkt dit bekend in de oren. Zoals je weet is het erg belangrijk op je webwinkel te optimaliseren en zo je bezoekers om te zetten in conversies. Conversies kunnen een aankoop omvatten maar ook een inschrijving op je nieuwsbrief. Deze acties zijn zeer waardevol voor je bedrijf. Hieronder deel ik een aantal tips voor je webshop.

Unieke content op je webshop

Eén van de grootste optimalisaties van je webwinkel is het aanpassen van je productenbeschrijvengen. Indien je een bekend product verkoopt op je webwinkel en de beschrijving hiervan uit een database haalt, zoals andere webwinkels, ziet Google dit als “duplicate content”. Hierdoor wordt je ver naar achter gerankt. Het is dus belangrijk dat alle teksten zelf  of door een copywriter worden geschreven.

Alt-tags op je afbeeldingen

Door unieke content te voorzien op je pagina’s scoor je hoger in de zoekresultaten. Maar.. waarom niet ook helemaal bovenaan ranken voor je afbeeldingen!? Voorzie je productafbeeldingen van alt-tags met de naam van je product en rank al snel naar boven in Google afbeeldingen.

Tip: Gebruik een streepje (-) ipv een underscore op je alt tags bv. Doos-groen-x

 

E-mail marketing

Met slimme e-mail marketing kan je je transacties aanzienlijk verhogen. Denk samen met je werknemers of marketingbureau na over hoe je een leuke email flow kan samenstellen.

Naast elke email campagne staat er een trigger genoteerd. Een trigger wordt geactiveerd als er aan x aantal bepaalde eisen worden voldaan.

 

Verlaten winkelmand (trigger: 6u na het verlaten van de winkelmand met producten erin)

“Hey, Anne je hebt een verlaten winkelmand, met één klik breng ik je naar de kassa om je aankoop te voltooien.”

Wist je dat: De verlaten winkelmand e-mail series het meest opbrengt van je gehele e-mailmarketingstrategie?

 

Verjaardagen (trigger: op de dag van verjaardag/of net een dagje ervoor):

“Hey Anne, je bent vandaag jarig. Geniet van je €2,5 kortingscode op onze webwinkel!”

 

Customer re-engagement (trigger: als klant x aantal maanden niets meer heeft aangekocht):

“Hey Anne, je hebt al een tijdje niets meer gekocht bij ons. Daarom willen we je een cadeau geven met een kortingscode van x euro. Geniet van je aankoop!”

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van wat je allemaal kan doen met e-mailcampagnes. Humor in je e-mail is altijd leuk meegenomen.

 

Mobiele gebruikerservaring optimaliseren

Je hoort en leest het vaak. Maar is je webwinkel echt wel geoptimaliseerd voor mobiele weergave? Niet enkel op smartphones maar ook op je tablet.

Beeld je in dat een bezoeker een aankoop wilt doen maar alles een chaos is bij het checkout process. Voorkom dit door zelf alles uit te testen. Ga na of je checkout mobiel toegankelijk is. Hiermee scoor je niet enkel hoger op Google maar optimaliseer je ook je website.

 

“Dat mobiele gebruikers minder converteren, maakt de mobiele gebruikerservaring niet minder belangrijk.”

 

Content marketing

Content marketing is het heden en de toekomst van marketing. Indien je meer bezoekers wilt op je website kan je een blog starten. Mensen zoeken antwoorden op al hun vragen en problemen op het web. Door een interessante blog te schrijven heb je al een bezoeker meer.

Bijvoorbeeld: Je wilt een ‘stoppen met roken’ product promoten. Dit kan door een artikel schrijven met “Tips omtrent stoppen met roken”. In je artikel kan je nuttige info delen en onderaan verwijzen naar het product. Twee vliegen in één klap dus.

 

Customer care & personalisatie

De persoonlijke aandacht is altijd een fijne klantbelevenis. Heb je ooit al gedacht aan een chatfunctie op je winkel? Tegenwoordig is iedereen 24/7 bereikbaar, laat dit ook een doel zijn voor jouw webshop. Heeft je bezoeker een vraag of probleem? Dit kan nu snel en makkelijk worden opgelost door een chatfunctie. Denk naast je chatfunctie ook aan je social zoals Facebook Messenger en Whatsapp.

 

Slimme webwinkels doen hun best om 2017 aan deze wensen te voldoen. Klanten hebben hierdoor een ruime keuze aan kanalen. Probeer ze dus niet door te verwijzen naar een ander kanaal.

 

Snelle levering

Snelle levering, dat wilt iedereen! Het grote voordeel van een fysieke winkel is nog steeds dat je het product naar keuze direct in huis hebt.

Bij webwinkels geldt meestal een bezorgtijd van tenminste één dag. Op 16 november 2016 bezorgde Domino’s Pizza in Nieuw-Zeeland voor het eerst twee pizza’s met een drone. Natuurlijk is dit nog grotendeels een publiciteitsstunt, maar de trend is wel duidelijk gezet.