Wat is influencer marketing?

Influencers kunnen afkomstig zijn van een breed scala aan plaatsen. Zo worden beroemdheden vaak gebruikt om producten te promoten omdat ze zeer zichtbaar zijn en veel volgers hebben. Ook bloggers zijn uitgegroeid tot belangrijke influencers, omdat ze als authentiek worden gezien en een trouwe aanhang hebben. Wanneer een blogger een product aanbeveelt lijkt dit veel betrouwbaarder dan via traditionele reclame. Door influencers te gebruiken kunnen bedrijven slimmer te werk om producten te promoten.

Deze vorm van marketing is uniek. Bedrijven moeten influencers respecteren en kunnen werken aan een influencer database. Zorg ervoor dat de influencer genoeg volgers/fans heeft, we denken hier aan 10k+ volger Instagram. Het is zeer waarschijnlijk dat deze volgers zogenaamd schapengedrag zullen vertonen. “Ik wil dit horloge kopen omdat blogger X dit ook draagt”.

Drie eigenschappen van een goede influencer

Een goede influencer is iemand met invloed op het web en sociale media. Een persoon met een sterke achterban die volgers en fans kan aanzetten tot actie.

Eigenschappen van sterke influencers:

Geloofwaardigheid: een goede influencer gelooft in je merk en de waarden ervan.
Actief: de influencer publiceert op regelmatige basis inspirerende content en passie op social media, blog of website voor de volgers.
Engagement: er is betrokkenheid bij jouw merk maar converseert ook nauw met zijn/haar publiek.

influencer-marketing

Analytische doelen van influencer marketing


De influencer kan gemeten worden door middel van KPI. KPI’s zijn variabelen om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren.

  • Bereik
  • Brand Awareness
  • Volgers
  • Bezoekers
  • Likes
  • Reacties
  • Aantal x gedeeld
  • Subscribers

Influencer marketing inzetten

Hoe ver influence marketing ook kan gaat de vloggers, bloggers of Twitteraars kan natuurlijk niets verweten worden. Zij spreken enkel hun eigen mening uit (oké, toegegeven: onder invloed van geld). Toch blijft de consument verantwoordelijk om reclame te kunnen scheiden van oprechte, belangeloze berichten.

Bedrijven die willen starten met influencer marketing moeten zich wel bewust zijn van het feit dat er steeds meer regels aan te pas komen. Zo is het belangrijk dat je duidelijk aangeeft dat het om een reclameboodschap gaat. Doe je dit niet, dan begint het verdacht veel op misleiding te lijken.

In een toekomst waar deze nieuwe media steeds belangrijker worden (waaronder dus ook blogs en vlogs) wordt ook influencer marketing steeds belangrijker. We kunnen ons daarom wat ons betreft klaarmaken voor een wereld met steeds meer influencer marketing. Dit is niet erg, zolang we ons bewust blijven dat het toch echt om marketing gaat.

Vraag meteen uw offerte aan


Laten we kennismaken en zien wat we voor elkaar kunnen betekenen.