Wat is conversie optimalisatie of CRO?

Conversie optimalisatie is de methode van websites of landingpaginas met als doel om meer bezoekers om te zetten in klanten. Hoe hoger de conversion rate (%), hoe meer de omzet (aanmeldingen, aankopen, abonnementen,…).

Conversie optimalisatie gaat over de groei. De meeste bedrijven zijn niet tevreden met hun online conversieratio. Bedrijven die blij waren met hun conversion rate deden gemiddeld 40% meer testen dan de bedrijven die ontevreden waren

Hoe weet je of je succespercentage hoog genoeg is?

Het hangt er van af. het hangt af van welke actie je wilt dat mensen nemen, hoeveel uw producten kosten, waar de mensen vandaan komen en ga zo maar door.

Stuur spam naar 100.000 mensen met uw aanbod en je succespercentage (CR) bedraagt 0%. Stuur een email naar uw interne e-mail lijst die gekoesterd is voor jaren, en je zou verkopen aan liefst meer dan 10%.

De gemiddelde succespercentage (CR) van de aankopen wordt algemeen aangenomen op 2%. Als je meer dan 2% hebt, betekent het niet dat je Nirvana hebt bereikt en moet stoppen met optimaliseren. Een goede succespercentage (CR) is degene die beter is dan uw huidige.

A/B Testing

Er zijn 2 manieren om te testen. A / B-testen (of ‘split-testing’) is als je twee versies van een pagina creëert (pagina A en pagina B). 50% van het verkeer wordt getoond op pagina A en de andere 50% wordt getoond aan pagina B. Deze verdeling wordt automatisch uitgevoerd door de software.

Als een gebruiker op pagina A landt, wordt er een cookie geplaatst op haar computer, zodat wanneer ze later terugkomt, zal ze altijd de versie A te zien krijgen. Dit zorgt ervoor dat bezoekers niet echt merken dat je testen aan het uitvoeren bent op uw website.

Google raadt ten minste 100 conversie per pagina aan alvorens te beslissen welke versie het beste is.

Multivariate testen

Er zijn 2 manieren om te testen. A / B-testen (of ‘split-testing’) is als je twee versies van een pagina creëert (pagina A en pagina B). 50% van het verkeer wordt getoond op pagina A en de andere 50% wordt getoond aan pagina B. Deze verdeling wordt automatisch uitgevoerd door de software.

Als een gebruiker op pagina A landt, wordt er een cookie geplaatst op haar computer, zodat wanneer ze later terugkomt, zal ze altijd de versie A te zien krijgen. Dit zorgt ervoor dat bezoekers niet echt merken dat je testen aan het uitvoeren bent op uw website.

Google raadt ten minste 100 conversie per pagina aan alvorens te beslissen welke versie het beste is.

Call-to-action knopjes

Het belangrijkste deel over CTA knoppen is dat ze duidelijk zichtbaar zijn, boven de vouw en er is idealiter slechts één per pagina. Hoe meer keuze je geeft, hoe moeilijker het is om te beslissen.

De aandachtspanne is beperkt. Ze willen niet achterhalen wat een knop vb ‘verzenden’ daadwerkelijk doet. 

Het woord gratis blijkt anderzijds heel magisch te zijn. Bijvoorbeeld Firefox verbeterden hun conversies met 3,6% (meer dan 500 meer downloads per test) wanneer zij hun knop tekst gewijzigd hadden naar “Probeer Firefox 3” op “Nu download – Gratis”.

Hoe zit het met de kleur van de knop? Grote oranje knoppen zijn al de woede van deze dagen (denk maar aan Amazon), maar er zijn nog een aantal andere kleuren in de wereld. In de test rood vs groen converteerde groen 21% beter. (oranje werd niet getest 🙂 ).

Gestructureerde aanpak van optimalisatie

Het belangrijkste deel over CTA knoppen is dat ze duidelijk zichtbaar zijn, boven de vouw en er is idealiter slechts één per pagina. Hoe meer keuze je geeft, hoe moeilijker het is om te beslissen.

De aandachtspanne is beperkt. Ze willen niet achterhalen wat een knop vb ‘verzenden’ daadwerkelijk doet. 

Het woord gratis blijkt anderzijds heel magisch te zijn. Bijvoorbeeld Firefox verbeterden hun conversies met 3,6% (meer dan 500 meer downloads per test) wanneer zij hun knop tekst gewijzigd hadden naar “Probeer Firefox 3” op “Nu download – Gratis”.

Hoe zit het met de kleur van de knop? Grote oranje knoppen zijn al de woede van deze dagen (denk maar aan Amazon), maar er zijn nog een aantal andere kleuren in de wereld. In de test rood vs groen converteerde groen 21% beter. (oranje werd niet getest 🙂 ).

Enkele doelen wat we kunnen optimaliseren

  • Transacties
  • Omzet
  • Leads
  • Bruto winst
  • In-app aankopen
  • Downloaden van een app
  • Handelingen op een pagina
  • Nieuwsbrief abonnees

Vraag meteen uw offerte aan


Laten we kennismaken en zien wat we voor elkaar kunnen betekenen.