Abonnementen verkopen op jouw webshop: Een markt van 473 miljard dollar

Subscription based e-commerce, het aanbieden van je producten of diensten in abonnementsvorm, wordt steeds populairder. Er wordt verwacht dat deze markt in 2025 $473 miljard zal bereiken. Bij de meerderheid van de webshops kiest de klant zijn product uit, plaatst deze in de winkelwagen, rekent af en wacht op de levering. Dit transactiegerichte model heeft als nadeel dat de klantenbinding laag is omdat iets kopen op je webshop een eenmalig bezoek is. Door je producten in abonnementsvorm aan te bieden, kan die transactie met de klant omgezet worden naar een duurzame relatie.

Als ondernemer heb je er wellicht ook al aan gedacht, maar hoe doe je dat precies? Hieronder geven we je een overzicht van de verschillende bedrijfsmodellen, de voordelen en hoe je aan de slag kan gaan.

Een subscription-based bedrijf starten

E-commercebedrijven met abonnementen bieden online shoppers een service aan. Het is makkelijk voor de klant, geeft zekerheid op kwaliteit en continuïteit en vooral: toegang. Bedrijven zoals Netflix en Spotify hadden dit al snel door: klanten willen niet perse in het bezit zijn van een film of muzieknummer door deze eenmalig aan te kopen, ze willen er toegang tot hebben. En zeg nu zelf, betaal je liever 99 cent voor 8 nummers, of 8 euro per maand voor toegang tot miljoenen nummers? Ondertussen kunnen ondernemers een goede klantrelatie opbouwen en is er een continuïteit van maandelijks terugkerende inkomsten.

 

 

Analyse en voordelen van dit bedrijfsmodel

Voorspelbare inkomsten

Als je een maandelijks terugkerende inkomstenbron hebt, wordt het bijhouden en voorspellen nauwkeuriger en makkelijker. Het betekent ook dat je weet hoeveel je in de groei van je bedrijf kan herinvesteren.
Vaak vragen e-commercebedrijven met abonnementen vooraf een volledige betaling aan een lagere prijs. Deze buffer is enerzijds goed voor je cashflow, anderzijds kan het startups de nodige gemoedsrust bieden.

Minder investeren in klantenwerving

Bedrijven met een betaal-per-product-prijsmodel moeten voortdurend investeren in marketing om nieuwe klanten aan te trekken. Met een op abonnement gebaseerd model, heb je klanten die automatisch een bestelling plaatsen. Dit wordt dan afgeschreven via door hun gekozen betaalmethode. Dit model biedt je ook een beter inzicht in de klanttevredenheid en klantervaring.

 

“Het werven van een nieuwe klant kan tot 10 keer meer kosten dan het behouden van een bestaande klant.”

 

Loyale klanten

Abonnementsbedrijven zorgen voor loyale, terugkerende klanten en deze klanten geven maar liefst 67% meer uit dan nieuwe klanten. Dit is het uitgangspunt van de customer lifetime value en één van de belangrijkste factoren bij het bepalen van het succes van je online business.

Maakt up-en cross-selling makkelijker

Met een abonnementsmodel kan je meer inkomsten genereren met bestaande klanten. Omdat je een vertrouwensband met hen hebt opgebouwd, is het makkelijker nieuwe producten of diensten aan hun voor te stellen.

Het juiste model voor abonnementen kiezen

Herhalingsdiensten (abonnementsboxen)

Dit is het meest voorkomende model. Gebruikers melden zich aan om op het gekozen ritme hun bestelling te ontvangen. Abonnementsboxen willen de klant verrassen door hen nieuwe producten en persoonlijke ervaringen te bieden. Voorbeelden van abonnementsboxen zijn HelloFresh, Bloomon en My Goodiebox.

De voordelen hiervan zijn het hoge winst potentieel. Abonnementsboxen kosten overal maandelijks tussen de €15 en €100 en bevorderen de ontdekking van nieuwe producten. Dit winstgevende model wordt maandelijks samengesteld en kan snel opschalen.

Maar er zijn natuurlijk ook nadelen aangezien de aangeboden producten doorgaans niet-essentiël zijn draaien deze bedrijven goed als de economie goed draait, maar zijn ze ook de eerste die in een recessie terechtkomen en ligt het annuleringspercentage hoger. Het aanwerven van klanten en bedrijfskosten ligt hier ook aanzienlijk hoger. Denk maar aan marketing, verpakking, branding en reguliere verzending.

 

Bedrijfsmodel voor aanvulling 

Hier draait alles om kostenbesparing en gemak. Met abonnementen voor aanvulling kunnen consumenten de aankoop van essentiële artikelen, vaak met korting, automatiseren. Denk hier aan de verkoop van wc-papier, vitaminen, pampers of eten voor je huisdier.

Het voordeel hiervan is een hoog conversiepercentage. 65% van de klanten die een aanvullingsdienst overwegen, abonneert zich ook effectief (tegenover 50% bij andere modellen)
Omdat deze bedrijven essentiële producten verkopen, kent dit model hoger abonnementspercentages op lange termijn: 45% van de leden schrijft zich voor minimaal één jaar in.

Een nadeel van dit model is de dunne marges. Dit bedrijfsmodel vereist dat bedrijven concurreren op prijs en daarom kortingen aanbieden. Dit betekent dat ze hun kosten erg laag moeten houden en op schaal moeten opereren om winst te maken.

 

Bedrijfsmodel voor toegang tot inhoud

Access-abonnees betalen een maandelijks bedrag om toegang te krijgen tot bepaalde diensten aan lagere prijzen om zo exclusieve voordelen te krijgen. Voorbeelden van dit bedrijfsmodel zijn Netflix, Spotify, een docent Frans die videolessen aanbiedt of een yogaschool waar je virtuele lessen kunt volgen.

Het voordeel van dit bedrijfsmodel is dat dit meerwaarde geeft aan de klant omdat klanten betalen voor exclusieve toegang tot extraatjes, daarom is er een mogelijkheid om gepersonaliseerde aanbiedingen te geven.
Dit geef de mogelijkheid om klanten een reeks producten of kortingen aan te bieden als onderdeel van hun lidmaatschap.

Maar natuurlijk is er ook een nadeel, namelijk meer tijdsinvestering omdat voor toegang geen enkele service of product vereist is dat je aan het afrekenen kan toevoegen, moet je er wel voor zorgen dat het lidmaatschap regelmatig wordt onderhouden.

 

Bonus: Bedrijfsmodel voor een aanvullend abonnement

Het is geen bedrijfsmodel, maar je kan hier wel abonnementsdiensten aan je bestaande bedrijf toevoegen. Steeds meer bedrijven schakelen over op dit verdienmodel, omdat ze op deze manier het ecosysteem van abonnementen kunnen verkennen zonder vast te hangen aan één verdienmodel.


Tips om het bedrijfsmodel voor abonnementen voor jou te laten werken

CHURN (het verlooppercentage, een uitdrukking van het aantal afhakende klanten of opzeggende leden of abonnees) is het grootste risico voor abonnementsbedrijven. Als je klanten je service of product leuk vinden, hoef je je hier meestal geen zorgen om te maken.

Hier zijn enkele tips om een winstgevend abonnementsbedrijf te runnen:

 

Evalueer de levensvatbaarheid van je product

De eerste stap is het evalueren van je product en de levensvatbaarheid ervan. Sommige productcategorieën zijn namelijk oververzadigd, waardoor het een grotere uitdaging is om de markt te betreden. Maaltijdpakketten hebben bijvoorbeeld een hoog annuleringspercentages binnen de eerste zes maanden, wat een weerspiegeling is van concurrerende prijzen. Zorg ervoor dat er behoefte is naar je product en houdt de concurrentie in de gaten.

Wees duidelijk over zakelijke doelen

Wat je bedrijfsdoelen ook zijn, een bepaalde omzet, klantacquisitie of aantal verkochte producten, bij het kiezen van een bedrijfsmodel is het belangrijk dat je deze nauw in het oog houdt.

Investeer in personalisatie

Klanten verwachten dat gepersonaliseerde abonnementen in de loop van de tijd nog meer op maat worden gemaakt.

Geef prioriteit aan klantbehoud-strategieën

Nadat je prioriteit hebt gegeven aan het verkrijgen van sales, is het tijd om je te concentreren op klantbehoud-strategieën.

Gebruik verschillende marketingkanalen en -tactieken

Om nieuwe klanten aan te trekken en in contact te komen met bestaande klanten, kunnen verschillende kanalen gebruikt worden. Influencer-marketing kan je in het begin helpen om sociale invloed te krijgen. E-mailmarketing zorgt voor een frequente en zinvolle betrokkenheid van klanten. Hou er rekening mee dat elk bedrijfsmodel voor abonnementen zijn “marketingmatch” heeft.

Controleer het verloop

Het spreekt voor zich dat je het vrijwillige verloop (klanten die hun abonnement opzeggen) moet analyseren om je service te blijven verbeteren.

Hoe zit het met onvrijwillige verloop?

Verlopen abonnement, verloren of gestolen creditcards, adreswijziging,… dragen allemaal bij aan onvrijwillige verloop. Volgens Profitwell vormt onvrijwillige churn 20-40% van het totaal aantal annulaties, dus blijf actief op de hoogte van deze veelvoorkomende oorzaken.

 

Hoe je een abonnementsbedrijf start op Shopify

Of het nu gaat om het toevoegen van een optie voor terugkerende bestellingen aan je bestaande bedrijf of om volledig nieuwe abonnementsboxen, het is eenvoudig met Shopify. Er zijn twee manieren: voeg een Shopify-app toe aan je bestaande winkel of bouw een eigen aangepaste oplossing.

Aanbevolen apps 

PayWhirl

Creëer, beheer en verkoop abonnementen via dit native platform.

Bold Subscriptions

Gebouwd met het oog op grote ondernemingen en stelt je in staat een abonnementsbedrijf aan te passen, te beheren en op te schalen.

Subscriptions by ReCharge

Start en beheer snel abonnementen voor je Shopify-winkel.

Ordergroove

Exclusief voor bedrijven die verkopen op Shopify Plus, helpt terugkerende relaties met klanten te vergemakkelijken.

 

Bouw je eigen aangepaste abonnementsoplossing

Shopify heeft onlangs API’s en tooling geïntroduceerd waarmee je rechtstreeks in Shopify Checkout nieuwe abonnementservaringen kan ontwikkelen. Verkopers hoeven niet langer te kiezen tussen het verkopen van abonnementsproducten en het gebruik van Shopify-afrekenen. Bold Subscriptions geeft je bijvoorbeeld de flexibiliteit om een ​​abonnementsaanbod te creëren dat zo eenvoudig of complex is als je zelf wilt, om betrouwbare terugkerende inkomsten en klantloyaliteit te helpen groeien. Zijn robuuste API’s en webhooks zijn ontworpen met ontwikkelaars in gedachten om je eigen aangepaste abonnementsregels en -configuratie, onboarding-stroom en merkportaal voor klanten te bouwen. In de toekomst hoef je niet meerdere checkoutervaringen te beheren en kunnen je klanten genieten van dezelfde probleemloze ervaring, ongeacht of ze een eenmalig of terugkerend een product aankopen.

 

Bij DigiFist zijn wij gespecialiseerd in het bouwen van Shopify webshops. Wil je jouw online droom waarmaken of groeien met je online shop? Benieuwd hoe we jou kunnen helpen? Aarzel niet en neem snel contact met ons op!